obserr

obserr

obserr
dve pohlavia nazorne Zdroj: Geek Girls
 
sarmantna teplaren
sarmantna teplaren | 23.10.2025 08:34

To posledne ale nie je chyba doktorov ale Ustavy vdaka idiotom ako mapo, ligovsky a pod.


sarmantna teplaren
sarmantna teplaren | 23.10.2025 08:38

A este, nie western societal model ale „tradicna rodina“ model, za ktory bojuje rusko a socialni demokrati karpatskeho typu a nackovia, ktori su dost blbi aby vedeli nakreslit svastiku.
https://az247.c...google_vignette


Franta Váňa
Franta Váňa | 23.10.2025 09:11

"western societal model" - zaujímalo by ma, ako je to pre Eastern societal model


trombon
trombon | 23.10.2025 09:24

pre vychod je to podobne, len s oneskorenim... ale paradoxne napriklad taky rus D.I.Mendelejev nacrtol, ze vsetko je stvorene z prvkov, ktore vzajomnou interakciou sposobuju rozne javy ako napriklad zivot a myslenie...


Rypák
Rypák | 23.10.2025 09:50

@sarmantna teplaren | 23.10.2025 08:34
Rozlišuj medzi pohlavím a rodom. Pohlavie je definované biologicky a má to svoj význam. Spochybňovanie vytvára priestor pre "alternatívne pravdy" (hoaxy):
https://onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1002/bies.202200173


Je po volbach   Zvyknite si
Je po volbach Zvyknite si | 23.10.2025 09:56

Rozlišuj medzi
pohlavím - rodom - genderom

Krátky slovník slovenského jazyka

rod -u m.

1. rad, spoločenstvo potomkov pochádzajúcich z jedných prarodičov, pokolenie: starý r., šľachtický r.

2. odb. zákl. jednotka v prvotnom polit.-ekon. systéme

3. zool., bot. systematická jednotka zahŕňajúca najbližšie príbuzné druhy živočíchov al. rastlín

4. pôvod (význ. 2): bola zemianskeho r-u;
je r-om Slovák

5. narodenie, zrod: je nadaný od r-u

6. lingv.: (gram.) r. gram. kategória vyjadrujúca príslušnosť podst. m. do jednej z troch zákl. skupín: mužský, ženský, stredný r.;
slovesný r. gram. kategória vyjadrujúca vzťah slovesného deja k jeho východisku a k podmetu;

rodáčka -y -čok ž.

rodák -a mn. -ci m. krajan: r. z Turca, spišský r., zahraniční r-i;

rodený príd.

1. pochádzajúci rodom: r. Slovák;
Mária Horská, r-á Hečková

2. majúci prirodzené vlohy, nadanie na niečo: r. organizátor, básnik

rodeo [i ró-] -ea D a L -eu s. kovbojská slávnosť spojená s krotením divých koní a býkov;

pren. hovor. expr. hurhaj, zmätok

rodič -a mn. -ia m.

1. otec al. matka: som tvoj r.

2. iba mn. otec a matka: mať dobrých r-ov, vlastní r-ia;
starí r-ia starý otec a stará matka;

rodička -y -čiek ž. žena pred pôrodom al. po ňom

rodičovský príd.: r. dom, r-á rada, výchova;

rodičovstvo -a s.: výchova k r-u

rodidlá -diel s. pomn. anat. ženské al. samičie pohlavné ústroje

opak. rodievať -a

opak. rodievať sa

rodina -y -dín ž.

1. zákl. spoloč. jednotka, ktorú tvoria manželia (s deťmi): početná, bezdetná r.;
pri stole sedí celá r.;
hlava r-y

2. príbuzenstvo, príbuzní: byť s niekým r.;
to je blízka, ďaleká r.

3. hovor. potomstvo: čakať r-u dieťa;
mať r-u dieťa, deti

4. spoločenstvo jednotlivcov s rovnakými záujmami ap.: r. záhradkárov, športovcov;

rodinka -y -niek ž. zdrob.

rodinkárstvo -a s. protekčné uplatňovanie príbuzenských vzťahov: pestovať r.

rodinne prísl.;

rodinný príd.

1. k 1: r. byt, dom, r-é prostredie, r. príslušník;
r. podnik v kt. pracujú príslušníci rodiny;
r. román z prostredia rodiny;

pren. r. kozub domov;
r-á tradícia, slávnosť;

pren. expr. (nerozpredať si) r-é striebro najvýznamnejšie prosperujúce domáce podniky (v privatizačnom procese)

2. dôverný, familiárny: r-á atmosféra;

rodisko -a -dísk s. miesto narodenia: odísť z r-a, prísť na návštevu do r-a

rodiť nedok.

1. privádzať na svet deti, mláďatá (o žene al. samici): je schopná r. zdravé deti, r. ťažko, bezbolestne;
myš r-í živé mláďatá;

pren. kniž. myšlienka r-í myšlienku

2. prinášať plody, dávať úrodu (o rastlinách al. pôde): jablone dobre r-li;
zle ošetrovaná pôda ner-í;

// rodiť sa

1. prichádzať na svet: r-ia sa samé zdravé deti;

pren. r-í sa nový deň;
r-í sa v ňom odhodlanie

2. dobre rásť a prinášať úrodu (o rastlinách): na juhu sa r-í hrozno;

rodný príd.

1. kt. je v príbuzenskom vzťahu, blízky rodom, vlastný: r. otec, r-á sestra, r-í bratia

2. súvisiaci s narodením, prislúchajúci podľa narodenia, označujúci rodovú al. národnú príslušnosť: r. dom, r. kraj, r. jazyk;
r. list úr. doklad o narodení;
r-é meno krstné (kt. sa dáva po narodení k priezvisku)

rododendron -u m. okrasný ker pestovaný pre bohaté kvety, obyč. ružových až fialových odtieňov, bot. Rhododendron

rodokmeň -a m.

1. zaznačený vývin rodu: panovnícky r.

2. sled, postupnosť predkov: kôň s r-om

rodový príd. k 1 – 3, 6: r-é tradície, r-é zriadenie;
r-é znaky;
r-é prípony


obserr
obserr | 23.10.2025 09:59

treti popis je mimo, resp. u nas by mohol byt trefnejsi
western je siroky pojem, eastern rovnako (z pohladu vacsiny aziatov mimo ruska su rusi western, aj arabi .. "kulturne")
pohlavie (biologicke) je na prvom obrazku
rody (socialno-jazykovy konstrukt) su tri


Rypák
Rypák | 23.10.2025 10:21

@sarmantna teplaren:
Aj zákon v UK (dokonca 15 rokov starý) hovorí o binárnej definícií pohlavia. Sú aj Briti demokrati karpatského typu a rusofilní dezoláti?
https://www.bbc.co.uk/news/live/cvgq9ejql39t


sarmantna teplaren
sarmantna teplaren | 23.10.2025 11:50

Rypak, tvoj posledny link je ale o niecom inom.
A co sa tyka striktne binarneho pohladu na pohlavie, tu mas opacnu peer-reviewed studiu
https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC10842549/

fakt ale je, ze sa rodia deti, ktore nie je mozne priradit jednoznacne ani k jednemu pohlaviu. Bez ohladu na studiu. Takze aj ked nieco napiseme do ustavy, nezmeni to prirodu.

ten obrazok je nahodou super vizualizacia.


vlado
vlado | 23.10.2025 13:20

aristoteles rozdelil prírodu hierarchicky, do kategórií a toho sa stále držíme. ale v prírode nie sú veci od seba oddelené, sú spojené, medzi jednotlivými časťami nie je hranica, ale plynulý prechod, gradient. to platí pre všetko, aj pre pohlavie.


Franta Váňa
Franta Váňa | 23.10.2025 13:52

aristoteles veril, že slnko a ostatné planéty sa otáčajú okolo zeme


vlt
vlt | 23.10.2025 15:06

Toto sú debaty na úrovni plochej Zeme. Dlhé roky tu bol konsenzus a zrazu sa nájde hromada hlupákov, čo tvrdia niečo úplne iné.
To, že sa pár ľudí narodí s nejednoznačným pohlavím, je podobné, ako keď sa niekto narodí s jedenástimi prstami.

Keby nebolo hlupakov spochybnujucich zakladne fakty tak by nebolo ani hlupakov co maju potrebu to davat do ustavy.


Franta Váňa
Franta Váňa | 23.10.2025 15:15

Dlhé roky tu bol konsenzus, že ženy nie sú plnohodnotní ľudia. Dokonca ani nie všetci muži, iba aristokracia a duchovenstvo ako jediný môžu vládnuť.


vlt
vlt | 23.10.2025 15:24

Takze podla Frantu je zem plocha. Takto to dopadne ked posles deti studovat spolocenske vedy namiesto prirodnych alebo technickych vied.


sarmantna teplaren
sarmantna teplaren | 23.10.2025 23:08

Dlhe roky tu bol aj konsenzus, ze s hlupakom sa nikto nekamarati, nerozprava. A dnes sa hlupci spajaju.


sarmantna teplaren
sarmantna teplaren | 23.10.2025 23:09

Vlt, chyt do ruky knizku biologie.


vlt
vlt | 24.10.2025 11:22

Jo a ktoru presne? Nejaku taku novu, modernu? Kde si jedinec moze povedat ze je pes?

Sorry ale toto je uuplne zbytocna debata ktora len krmi hlupakov a extrem. Podla mna mame na SK ine problemy.


sarmantna teplaren
sarmantna teplaren | 24.10.2025 11:36

zase si to doplietol. nebavime sa o rodoch ale o pohlavi.

s tou poslednou vetou suhlasim. Normalnym ludom je jasne, ze Ustava bol len zastieraci manever, lebo tato vlada vie riesit iba problemy, ktore si sama umelo vytvori. tie skutocne neriesi ani nahodou.


Rypák
Rypák | 24.10.2025 11:45

vlt | 23.10.2025 15:06
Presne tak, súhlasím.
Je tu niečo zaužívané, čo funguje dobre a má to svoj význam (presne tak, ako píše štúdia na wiley.com, ktorú som uviedol vyššie). Spochybňovanie môže priniesť len chaos.


Rypák
Rypák | 24.10.2025 12:18

@sarmantna teplaren | 23.10.2025 11:50
Doteraz existoval na Slovensku zákon, ktorý o dvoch pohlaviach hovoril, ale nikto si to nevšímal. Teraz, keď sa to dá do ústavy, tak je z toho haló (v tomto zdieľam názor Vincenta Bujňáka, že ústava by nemala byť trhací kalendár).

Tá štúdia, čo spomínaš, hovorí o pacientoch s rôznymi dysgenézami, čiže poruchami. Na vývinových poruchách nie je nič dehumanizujúce, vyskytujú sa bežne. Vždy sa však dá (aj podľa danej štúdie) povedať, že ten človek je viac muž, alebo viac žena. Ľuďom s týmito chorobami budeš darmo hovoriť, že sú iné pohlavie. Nepotrebujú iné zámená, ale starostlivosť lekára.
Áno, aj choroba sa dá chápať ako druh inakosti. Takto pomerne „náhodne“ myslenú inakosť však treba dotiahnuť do logického konca. Pokiaľ z porúch pohlavného vývinu spravíme inú formu zdravia, netreba zo spoločenského diškurzu vylučovať ani ďalšie anomálie.
A tu nadviažem na VLT-a: poďme riešiť aj ľudí s jedenástimi prstami. Dvakrát častejšiu vývinovú anomáliu ako Turnerov syndróm (keď chýba žene jeden chromozóm X).


obserr
obserr | 24.10.2025 12:46

"poďme riešiť aj ľudí s jedenástimi prstami."

fuuha, aj im chcete zakazat sobase?


sarmantna teplaren
sarmantna teplaren | 24.10.2025 12:46

boze, preco to musis ty aj vlt vzdy zaklincovat nejakou kokotinou. Vlt "psom", ty "jedenastimi prstami". Ktory zakon nejakym sposobom rozlisuje ci mas 10 alebo 11 prstov? Ziadny. Ale je kopec zakonov, ktore rozlisuju muz a zena.

Podstata problemu je, ze podla tychto zakonov musis uz do tyzdna po narodeni novorodenca zaskatulkovat. A tieto a dalsie zakony mu komplikuju zivot, ked v priebehu zivota zisti, ze to zaskatulkovanie bolo chybne.

o tomto hovorim. To skatulkovanie mi nevadi. Vadi mi, ze stat komplikuje zmenu skatulky, ked je objektivne nutna.


sarmantna teplaren
sarmantna teplaren | 24.10.2025 12:48

A samozrejme vadi aj to, ze stat obmedzuje ze jedna ruzova a jedna modra skatulka ma ine pravidla ako dve ruzove, alebo dve modre.


Rypák
Rypák | 24.10.2025 13:49

@obserr | 24.10.2025 12:46
Téma je o pohlaviach. Sobáše snáď určujú pohlavia? Pozerám sa hore na obrázok a nič v súvislosti so sobášom tam nevidím...


Rypák
Rypák | 24.10.2025 13:50

@sarmantna teplaren | 24.10.2025 12:46
Ústavný zákon nehovorí o zmene pohlavia. Ale o tom, že existujú len dve (biologicky definované) pohlavia. Ak sa teda chybne určí pohlavie, nie je protiústavné ho zmeniť.


sarmantna teplaren
sarmantna teplaren | 24.10.2025 14:25

Hovori ale o dalsich suvisiacich veciach, tak nevyberaj ceresnicky


 
Nie ste prihlásený, pre pridávanie komentárov sa musíte prihlásiť!
( Prihlásenie | Registrácia )
 
 
SkryťZatvorit reklamu
loader